Digiliiketoiminnan työkalut, sekä kumppanit

March 28, 2021

Digiliiketoiminnan eri työkalut ja -järjestelmät

Asiantuntijat tarvitsevat ammattimaiset ja hyvät työkalut ja -järjestelmät, jotta he voivat tehdä laadukasta työtä liiketoiminnan parissa.

Digiajan esimiesten ja -johtajien täytyykin tietää minkälaisia työkaluja ja järjestelmiä on saatavilla ja mitä näistä oma tiimi tarvitsee ammattimaisen työn mahdollistamiseksi.

Erilaisia alan työkaluja ja -järjestelmiä on tarjolla todella paljon aina maksuttomista todella kalliisiin työkaluihin. Esimerkiksi jo yksistään markkinoinnin automaation erilaisia työkaluja on saatavilla satoja erilaisia. Tässä on siis tarkoitus käydä läpi vain yleisimmät käytössä olevat.

Hyvänä nyrkkisääntönä työkalujen ja järjestelmien käytössä on lähteä aina ensin kevyemmistä versioista liikkeelle ja kun osaaminen karttuu, voidaan siirtyä järeämpien työkalujen ja järjestelmien käyttöön. Hyvä on myös muistaa hankkia työkalut tarpeen mukaan, eli aito tarve pitää olla ensin tiedossa, ennen kuin alkaa suunnittelemaan työkalujen hankkimista.

Hyvä tietolähde eri työkalujen ja järjestelmien vertailuun ovat esimerkiksi Forresterin tuottamat Forrester Wave työkaluvertailuraportit.

Ulkoisia kumppaneita ja digikonsultteja voi myös käyttää avuksi, kun etsii omalle yritykselle ja tiimille sopivia ammattimaisia digityökaluja.

Yleisellä tasolla alan työkalut ja järjestelmät voidaan jakaa esimerkiksi neljään eri ryhmään:

  • Digimarkkinointi, analytiikka ja -myynti (sis. käytettävyys)
    • Verkkokauppaohjelmistot
    • Sisällönhallintajärjestelmät (CMS) ja sisällöntuotanto
    • Ohjelmointikielet

Digimarkkinointi, analytiikka ja -myynti (sis. käytettävyys)

Määrällisesti eniten tarjontaa työkaluista ja järjestelmistä on digimarkkinoinnin, analytiikan ja -myynnin puolella. Tässä käydään läpi näistä yleisimmät ja lyhyesti niiden käyttötarkoitus.

Google Marketing Platform

Googlen tarjoamat työkalut ovat yleisimmin käytössä olevat digimarkkinoinnin, analytiikan ja -myynnin työkalut. Google on globaali toimija ja heidän tarjoavat työkalut ovat laadukkaita ja soveltuvat hyvin erikokoisten yritysten tarpeisiin.

Google on paketoinut nämä työkalut Google Marketing Platform kokonaisuudenalle. Google tarjoaa ilmaisia työkaluja ja maksullisia, jotka ovat brändätty 360 -tuotenimen alle. Marketing Platformin työkalut ovat hyvin integroitavissa keskenään.

Google Marketing Platform sisältää tällä hetkellä seitsemän eri työkalua:

  • Google Analytics, joka on kokonaisvaltainen web-analytiikan työkalu. GA:n avulla verkkokävijöiden sivustokäyttäytymisen ymmärtäminen ja analysointi on helppoa ja tehokasta. Google tarjoaa Analyticsista ilmaisversiota, jolla pienemmät verkkosivustot pärjäävät vallan hyvin. Jos sivustollasi on paljon liikennettä tai kyseessä on iso verkkokauppa, kannattaa harkita maksullisen Google Analytics360 -version hankkimista.
  • Google Data Studio on dashboard -työkalu, jonka avulla pystyt helposti visualisoimaan Google Analyticsin datat ja rakentamaan helppolukuisia webdata-raportteja eri tarpeisiin. Tällä hetkellä Data Studion käyttö on ilmaista.
  • Google Optimize tarjoaa laadukkaan A/B testaus- ja optimointityökalun verkkosivustojen ja verkkokauppojen käyttöön. Perusversio on ilmainen, mutta Google tarjoaa myös maksullista Google Optimize360 -versiota.
  • Google Survey on online-kyselytyökalu, jonka avulla pystyy toteuttamaan perustason online-kyselyitä omille sivuille. Peruskäyttö on tällä hetkellä ilmaista.
  • Google Tag Manager on tagien toteutus- ja hallinnointityökalu, jonka avulla yritykset pystyvät helposti ja nopeasti toteuttamaan ja hallinnoimaan eri digimarkkinoinnin ja -myynnin tagejaan sivustoillaan. Tagien hallinta GTM:llä onnistuu ilman sivuston koodin koskemista. Google Analytics360 asiakkaille GTM on ilmainen.
  • Google Display & Videon avulla pystyt toteuttamaan kokonaisvaltaisesti eri kanavien digikampanjoiden toteutuksen aina mediasuunnittelusta mittaamiseen ja optimointiin asti.
  • Google Search Ads on hakusanamainonnan työkalu, jonka avulla saat tehot irti Google hakusanamainonnasta laadukkaasti. Se onkin yksi eniten käytetyistä Googlen työkaluista Google Analyticsin lisäksi.

Google Marketing Platformin tuotteiden lisäksi yksi tärkeä Googlen työkalu on Googlen tarjoama Big Query, joka on ammattimainen pilvipohjainen data warehouse -ratkaisu. Big Queryyn voit viedä kaikki Google Analyticsin datat ja jatkojalostaa niitä sitä kautta laajemmin, sekä yhdistää muiden datalähteiden kanssa.

Hakukoneoptimoinnin tarpeisiin Google tarjoaa ilmaista Search Console -työkalua, jonka avulla voi mm. analysoida verkkosivun orgaanisen haun liikennettä, korjata SEO-ongelmia, sekä optimoida SEO-näkyvyyttä.

Adobe Marketing Cloud

Adobe on Googlen ohella toinen isoista globaaleista toimijoista, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia digimarkkinoinnin ja -myynnin työkaluja. Googlesta poiketen kaikki Adoben tuotteet ovat maksullisia. Adoben tuoteperheeseen kuuluu neljä osa-aluetta: content management, marketing automation, campaign execution ja personalization.

  • Content management -tuoteperheen alaisuuteen kuuluu eri työkaluja, joiden avulla pystyt ammattimaisesti hallitsemaan digisisältöjäsi.
  • Marketing automation -tuoteperheeseen kuuluu Marketo Engage, joka on asiakaskokemuksen hallintaan tarkoitettu työkalu.
  • Campaign execution -tuoteperheen alaisuuteen kuuluu Adobe Campaign -työkalu, joka on Adoben työkaluista käytetyin suomalaisten asiakasyritysten joukossa.  Se on kokonaisvaltainen asiakaspolun hallinnoinnin työkalu, joka on ehkä parhaiten tunnettu sen s-postimarkkinoinnin ominaisuuksista.

Näiden lisäksi Adobe tarjoaa myös Adobe Analytics web-analytiikan työkalua, joka on todella järeä ja kokonaisvaltainen web-analytiikan työkalu. Adobe Analytics on paljon harvemmin käytössä suomalaisissa asiakasyrityksissä, kuin Google Analytics ja sen käyttöliittymä on selvästi vaikeampi käyttää kuin helppokäyttöisen Google Analyticsin.

Näiden lisäksi myös Adobe tarjoaa tag management -työkalua.

  • VWO
    • Visual Website Optimizer on A/B testaus- ja konversio-optimointityökalu. VWO on yleisesti käytössä suomalaisissa asiakasyrityksissä.
  • Optimizely
    • Optimizely on myös A/B testaustyökalu -ja personointityökalu.
  • Frosmo
    • Frosmo tarjoaa kokonaisvaltaista personointi- ja optimointisovellusta.
  • Insider
    • Insider tarjoaa AI powered growth management platform –ratkaisua.
  • Cuutio
    • Cuutio tarjoaa helppokäyttöisen SEO-työkalun Googlen löydettävyyden ja kilpailutilanteen seurantaan. Työkalun ominaisuuksiin kuuluvat mm. hakutermien ja sisällön toimivuus, kilpailijaseuranta, hakusanaryhmien kehitys, hakusanakohtainen kilpailu ja raportointi. Se on melko suosittu työkalu suomalaisten asiakasyritysten keskuudessa.
  • Siteimprove
    • Siteimprove on kokonaisvaltainen SEO-työkalu, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen SEO-kehityksen toteuttamiseksi paljon eri ominaisuuksia.  Toteutus on kattava pilvipohjainen Digital Presence Optimization (DPO) -ohjelmisto. Suomalaisissa asiakasyrityksissä Siteimprove on melko suosittu ja käytetty SEO työkalu.
  • Search Metrics
    • Search Metrics on järeän luokan SEO- ja content marketing -työkalu. Sen laajat ominaisuudet tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet kehittää SEO -näkyvyyttä ja oman verkkosivuston sisältöä.
  • HubSpot
    • HubSpot on kokonaisvaltainen digityökalukokonaisuus, joka tarjoaa kattavat työkalut- ja ominaisuudet digimarkkinoinnin, -myynnin ja asiakaspalvelun tarpeisiin. Se sisältää täysin ilmaisen CRM-työkalun.
  • Salesforce
    • Salesforce on maailman johtavin CRM työkaluratkaisu. Se tarjoaa laajat ominaisuudet mm. myynnin, markkinoinnin, verkkokaupan ja asiakaspalvelun tarpeisiin.
  • Webpropol
    • Webpropol on online-kyselytyökalu, joka tarjoaa mm: kattavat raportointi- ja kyselyominaisuudet, sekä erilaisia lisämoduuleja kyselytutkimuksien tekemistä varten.
  • SurveyMonkey ja Usabilla
    • SurveyMonkey tarjoaa online-kyselytutkimuksien toteutukseen työkalun. Lisäksi he omistavat Usabilla käytettävyystestaus -työkalun, jonka avulla voi toteuttaa mm. käytettävyystestejä verkkosivuston kävijöiden keskuudessa.
  • Loop 11
    • Loop 11 on online-käytettävyystestaustyökalu.
  • Sketch
    • Sketch on käytettävyysasiantuntijoiden käyttämä digitaalinen designtyökalu, jonka avulla voi mm. rakentaa prototyyppejä, testata konsepteja ja rakentaa UI-ikoneita.
  • Tableau
    • Tableau on analyytikoiden käyttämä datan visualisointityökalu.
  • Microsoft Power BI
    • Microsoft Power BI tarjoaa business intelligence -ratkaisuja analyytikoiden käyttöön. Sen avulla voi mm. visualisoida, rakentaa dashboardeja ja analysoida dataa eri lähteistä.
  • Qlik Sense
    • Qlik Sense on eri datapisteiden yhdistämis-, visualisointi- ja dashboard-työkalu.

Verkkokauppahjelmistot

Verkkokauppaohjelmistojen avulla rakennetaan ja ylläpidetään yrityksen omaa verkkokauppaa. 

Hyvä verkkokauppaohjelmisto tarjoaa kokonaisvaltaiset ratkaisut verkkokaupan hallinnointiin ja sisältää mm. tuotetietojen hallinnan, logistiikka-, tilaus- ja maksuratkaisut, markkinoinnin-, CMS- ja muiden tarvittavien järjestelmien integraatiot, asiakaspalvelun ja varastonhallinnan ratkaisut.

  • Magento
    • Magento on kokonaisvaltainen avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmisto, joka tarjoaa perinteisten verkkokauppaohjelmistoratkaisujen lisäksi myös esimerkiksi sisällöntuotanto-, hakukoneoptimointi- ja analytiikkatyökalu -ominaisuudet. Magento on Adoben omistama yhtiö ja se on osa Adobe Commerce Cloud -tuoteperhettä.
  • BigCommerce
    • BigCommerce on myös laaja-alainen ja kokonaisvaltainen verkkokauppaohjelmisto, joka tarjoaa kattavat ominaisuudet mm. verkkokaupan visuaalisen ilmeen, sisällön ja konversioiden kehittämiseen.
  • Shopify
    • Shopify-alusta tarjoaa moninaisia verkkokaupan ratkaisuja kuten esimerkiksi maksujen hallinnoinnin, markkinoinnin, logistiikan ja yli 70 valmista, sekä ilmaista verkkokaupan teemaa käytettäväksi.
  • WooCommerce
    • WooCommerce on avoimen lähdekoodin kattava verkkokauppa-alusta, joka on helposti kustomoitavissa. Se on rakennettu WordPressin päälle ja toimii hyvin mm. eri WordPress plugien kanssa. 

Näiden isojen kansainvälisten verkkokauppaohjelmiston lisäksi markkinoilla on tarjolla myös kevyempiä ja varsin laadukkaita suomalaisia verkkokauppaohjelmistoja, kuten esimerkiksi MyCashflow.

Sisällönhallintajärjestelmät (CMS) ja sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto, sisällönhallinta sekä verkkosivujen tuottaminen ovat verkkokauppojen ja verkkosivustojen perustekemistä ja digiliiketoiminnan ytimessä. Monipuolisen sisällön avulla teet verkkonäkyvyydestäsi mielenkiintoisempaa ja sivustolla kävijät, sekä asiakkaat löytävät haluamansa sisällön. Siten laadukas sisältö tukee verkkoliiketoiminnan tavoitteita.

Digitaalisia sisältöjä hallinnoidaan sisällönhallintajärjestelmillä (Content Management System=CMS). Laadukkaan sisällön tuottamiseen on tarjolla erilaisia sisällöntuotantotyökaluja. Tässä käydään läpi näistä yleisimmät työkalut. Näiden lisäksi on toki muitakin laadukkaita ja hyviä CMS- ja sisällöntuotantotyökaluja saatavilla.

Tähän osioon kuuluu myös muistaa varata yritykselle oma domain, eli verkkotunnuksen varaus/rekisteröinti verkkotunnusvälittäjän kautta, jos sellaista ei vielä ole. Perinteisen .fi domainin voi helpoiten rekisteröidä Ficoran sivujen kautta.

Verkkotunnusvälittäjät tarjoavat useasti myös esimerkiksi nimipalveluita, web-hotellipalveluita sekä erilaisia kotisivupalveluita. Domainien omistajat ja saatavuuden voi tarkistaa hyvin esimerkiksi who.is -palvelun kautta.  

  • WordPress
    • WordPress on yksi yleisimmistä CMS-järjestelmistä. Se on avoimen lähdekoodin järjestelmä ja peruskäyttö on ilmaista ja lisäominaisuudetkaan eivät maksa kovin paljoa kuukaudessa. Siinä on kattava määrä erilaisia teemoja valittavaksi sekä monipuolinen valikoima lisäplugineja. Järjestelmä perustuu PHP:n ja MySQL:ään. Se tarjoaa yksinkertaisen ja helppokäyttöisen vaihtoehdon sisällönhallintaan ja verkkosivujen luomiseen, eikä se juurikaan vaadi teknistä osaamista.
  • Contentful
    • Contentful on kokonaisvaltainen digitaalisen sisällön hallintajärjestelmä, joka tarjoaa modernit työkalut yrityksen sisällönhallinnan tarpeisiin. Se mahdollistaa sisällön luomisen, hallinnoinnin ja jakamisen monipuolisesti.
  • Sitecore
    • Sitecore tarjoaa digitaalisen sisällönhallinnan ja monikanavaisen markkinoinnin automaatiojärjestelmäratkaisuja.
  • Drupal
    • Drupal on laajassa käytössä oleva avoimen lähdekoodin CMS-järjestelmä, joka perustuu PHP:hen.

Adobe tarjoaa laajan määrän eri digisisältöjen tuotantotyökaluja. Tässä käymme läpi niistä vain yleisimmät. Lisätietoa Adoben tarjonnasta löytyy Adobe Creative Cloud tuoteperheen sivuilta:

  • Adobe Fireworks
    • Adobe Fireworks on tehty web designereille ja sisällöntuottajille, ja sen avulla voi rakentaa verkkosivujen protoja, editoida kuvia ja tuottaa grafiikoita verkkosivuille.
  • Adobe Dreamweaver
    • Adobe Dreamweaverin avulla voi suunnitella, koodata ja julkaista verkkosivustoja ja web-sovelluksia. Se tukee HTML-, CSS-, JavaScript– ja muita yleisimpiä web-standardeja.
  • Adobe Photoshop
    • Adobe Photoshop on maailman eniten käytetty kuvien editointisovellus, jonka avulla voi muokata kuvia, kuvitusta, 3D-taidetta ja grafiikkaa.
  • Adobe Premiere Pro
    • Adobe Premiere Pro on yksi maailman johtavista videoiden muokkaukseen tarkoitetuista ohjelmistoista. Sen avulla voi tuottaa, editoida ja muokata videoita helposti ja ammattimaisesti verkkosivuille.
  • Adobe After Effects
    • Adobe After Effects:iä käyttävät mm. 3D animaattorit liikegrafiikan ja visuaalisten tehosteiden luontiin animaatioihin, verkkosivuille ja digitaalisiin markkinointimateriaaleihin.

Muita sisällöntuotantotyökaluja ovat mm:

  • Unity
    • Unity on mm. 3D-animointiin, virtuaalitodellisuuksien, sekä käyttöliittymien rakentamiseen suunniteltu työkalu.
  • Blender
    • Blender on ilmainen, avoimen lähdekoodin 3D-animointisovellus.
  • Cinema 4D
    • Cinema 4D on ammattilaisten käyttämä 3D-animointityökalu.

Ohjelmointikielet

Ohjelmointikielet ovat kieliä, joita web-kehittäjät/koodarit käyttävät verkkosivujen ja verkkokauppojen, sekä mobiiliapplikaatioiden ohjelmointiin. Lisätietoa ohjelmointikielistä löytyy mm. Ohjelmointiputka -nimiseltä verkkosivulta, joka on avoin sivusto kaikille ohjelmoinnista kiinnostuneille.

Alla olevassa listassa on joukko yleisimpiä ohjelmointikieliä, joita käytetään digiliiketoiminnassa. Näiden lisäksi löytyy todella paljon muitakin ohjelmointikieliä. Nämä kielet ovat koodareiden ydinosaamista (front-end, back-end, full stack).

  • HTML
    • HTML, eli HyperText Markup Language on standardoitu kuvauskieli, jolla kuvataan hypertekstiä ja sillä voidaan merkitä tekstin rakenne, esim. mikä osasta tekstiä on otsikkoa ja mikä osa leipätekstiä. Verkkosivustot kirjoitetaan HTML-merkeillä. Sen avulla esitetään siis verkkosivuston rakenne ja sisältö.
  • CSS
    • CSS, eli Cascading Style Sheetson WWW-dokumenteille kehitetty tyyliohjeiden laji ja sen avulla voi määritellä eri tyyliohjeita.
  • PHP
    • PHP, eli Hypertext Preprocessor on ohjelmointikieli, jota käytetään dynaamisten web-sivujen luomiseen. PHP:tä käytetään yleisimmin HTML-sivuihin upotettuna.
  • JavaScript
    • JavaScript on web-ympäristössä käytettävä dynaaminen komentosarjakieli. Sen avulla verkkosivuille voidaan lisätä dynaamista toiminnallisuutta.
  • SQL
    • SQL, eli Structured Query Language on standardoitu kyselykieli, jolla voi tehdä erilaisia hakuja, muutoksia, sekä lisäyksiä.
  • C/C++
    • C/C++ on perinteikäs ohjelmointikieli, jota voi käyttää eri alustoilla ja monissa käyttöjärjestelmissä. Se on monipuolinen kieli, joka sopii esim. käyttöjärjestelmien kirjoittamiseen.
  • Python
    • Python on monipuolinen ohjelmointikieli, jota pidetään helppona oppia.

Digiajan ulkoiset yhteistyökumppanit

On hyvä myös muistaa, että tarvittaessa oman liiketoiminnan toteuttamisen tueksi löytyy Suomesta paljon ammattimaisia ja osaavia ulkoisia yhteistyökumppaneita.

Tämän hetken trendi näyttää olevan se, että yritykset resursoivat enemmissä määrin omiin sisäisiin asiantuntijoihin ja heidän rekrytoimiseen. Yrityksen sisäiset asiantuntijat ovat usein 2-3 kertaa kustannustehokkaampi vaihtoehto, kuin ulkoisten kumppaneiden jatkuva käyttö. Ulkoisten kumppaneiden tuntilaskutus vaihtelee noin 80 € – 250 € tuntihintojen välillä, riippuen työntekijän senioriteettitasosta sekä työn vaikeusasteesta.

On kuitenkin täysin yleinen tilanne, että kumppaneiden pitempiaikainenkin käyttö on perusteltua. Tällaisessa tilanteessa on esimiehen ja johtajan hyvä tietää minkälaisia ulkoisia digiajan kumppaneita Suomen markkinoilla on ja minkälaista osaamista heiltä löytyy.

Seuraavilla sivuilla on listaus suurimmista ja/tai yleisimmin käytetyistä, sekä omassa Top-Of-Mind: ssäni olevista ulkoisista yhteistyökumppaneista ja lyhyt kuvaus heidän palvelun tarjonnastaan, heidän omien sivujensa mukaan. Kumppanit ovat tällä listalla satunnaisessa järjestyksessä.

Itselläni on 15 vuoden kokemus eri kumppaneiden käytöstä ja yhteistyöstä heidän kanssaan. Kokemuksesta voin sanoa, että hyvän kumppanin löytämiseen ja työn johtamiseen kannattaa panostaa aikaa ja vaivaa. Asiantuntevasta kumppanista/kumppaneista voi olla paljon hyötyä oman liiketoiminnan toteuttamisessa ja kehittämisessä.

Mielenkiintoista on huomata, että kumppaneiden sivustoilla palveluntarjonnan kuvaukset eivät noudata samanlaista nimeämiskaavaa, vaan jokaisella on hieman erilainen tapa nimetä palvelun tarjontansa sivustolla. Olisi hyvä, jos ulkoiset palveluntarjoajat pystyisivät löytämään yhtenäisiä tapoja nimetä digipalveluitaan. Myös sivustojen löydettävyyteen ja käytettävyyteen kannattaa panostaa, jotta palvelut löytyvät helposti ja ovat helposti ymmärrettävissä. Nämä helpottaisivat eri asiakasyritysten ulkoisten kumppaneiden digipalveluiden harkintaa ja hankintaa.

On hyvä muistaa, että tämä listaus ei ole missään nimessä kaiken kattava ja Suomesta löytyy myös lukuisia muita alan kumppaneita ja toimistoja, jotka osaavat tarjota ammattimaista osaamista ja tukea yritysten liiketoiminnan toteuttamisessa ja edistämisessä. Pahoitteluni jo etukäteen kaikille niille kumppaneille, joiden yrityksen nimeä ei tässä kappaleessa mainita / joita en tunne.

  • Reaktor
    • Reaktor tarjoaa kokonaisvaltaisia digitaalisia tuotteita ja -palveluita: engineering, product and service design, business design, communication design, organization design ja future design
  • Tieto
    • Tieto tarjoaa digitaalisia palveluita ja ratkaisuja: digitaalinen kokemus ja konsultointi, tuotekehityspalvelut, pilvipalvelut, data- ja tekoälypalvelut, hallinnoidut palvelut ja integraatiot, sekä toimialakohtaiset ratkaisut ja ohjelmistot
  • N2
    • N2 tarjoaa mm: kokonaisvaltaisia digimarkkinointiviestinnän palveluita
  • IProspect
    • IProspect tarjoaa laajasti ja monipuolisesti eri digiliiketoiminnan tuotteita ja -palveluita: hakusanamainonta, hakukoneoptimointi, sosiaalisen median mainonta, tulospohjainen display mainonta, sisältömarkkinointi, data ja analytiikka, konversio-optimointi, liidien generointi ja affiliate-markkinointi, sosiaalinen media, videomarkkinointi ja mobiilimarkkinointi
  • Tulos
    • Tulos tarjoaa seuraavia digialan palveluita: suunnittelu, asiakaskokemus ja asiakasymmärrys, palvelumuotoilu, maksettu media, hakukoneoptimointi, sisältömarkkinointi, markkinoinnin automaatio ja optimointi
  • Nord DDB
    • Nord DDB tarjoaa brändi- ja digimarkkinoinnin palveluita
  • Oikio
    • Oikio on erikoistunut seuraavien digialan palveluiden tarjontaan: web-analytiikka, konversio-optimointi, hakukoneoptimointi ja online-mainonta (hakusanamainonta, ohjelmallinen display-mainonta ja Facebook-mainonta) Lisäksi he tarjoavat koulutus- ja auditointipalveluita näihin liittyen.
  • Quru
    • Quru on osa Salomaa-ryhmää ja tarjoavat seuraavanlaisia online-analytiikan palveluita: business strategy development (mm. Business strategies ja KPI workshops), competence development (SEO, SEM, Google Analytics, Adobe Analytics, Analysis, A/B testing), Customer insights (mm. online surveys, CRM ja customer segmentation), data visualization (mm. Tableau ja Google data studio), eCommerce (tag management, funnel analysis, A/B testing, Conversion Rate Optimization / CRO ja KPI’s)
  • Nordic Morning
    • Nordic Morning tarjoaa seuraavia palveluita: Content Marketing, Digital Marketing Technology, Service Design, Digital Design and Development, Marketing ja Business Transformation
  • Digiteam
    • Digiteamin palvelun tarjontaan kuuluvat: digimarkkinointi (mm. Google Ads-mainonta, some-markkinointi ja hakukoneoptimointi), verkkosivustot (mm. sivustoanalyysi ja konversio-optimointi), digikoulutukset (mm. Google Analytics ja Google Ads koulutukset) ja konsultointipalvelut
  • Arvo Partners
    • Arvo Partners tarjoaa seuraavia eCommerce-palveluita verkkokaupoille: digital strategy, analytics, digital advertising, Google Shopping, content & SEO, marketing automation, eCommerce technology ja conversion rate optimization
  • Taivas
    • Taivas tarjoaa kokonaisvaltaisia digimarkkinoinnin ja -mainonnan palveluita mm: campaign consepts, content strategy, social media marketing, online production ja influencer marketing
  • Solteq
    • Solteqin digipalveluiden tarjontaan kuuluvat mm: AI & robotiikka, markkinoinnin palvelut (hakukonemarkkinointi, ohjelmallinen ostaminen, analytiikka, konversio-optimointi, sosiaalinen media), palvelumuotoilu, BI & analytiikka, verkkopalvelut ja -kaupat, ohjelmistokehitys, integraatiopalvelut, toiminnanohjaus ja pilvipalvelut
  • Myynninmaailma
    • Myynninmaailma tarjoaa seuraavia palveluita: markkinoinnin ja myynnin suunnittelu, B2B markkinoinnin auditointi, luovat ratkaisut, digitaalinen markkinointi (mm. kampanjat, mittaaminen ja analytiikka), markkinoinnin automaatio ja viestintäpalvelut
  • Hopkins
    • Hopkins on erikoistunut seuraavien digipalveluiden tarjontaan: hakukonemarkkinointi, display-mainonta, somemainonta, analytiikka, koulutukset ja markkinoinnin automaatio
  • Republic
    • Republic tarjoaa mm: digitaalisia markkinointiviestinnän palveluita
  • Fonecta
    • Fonecta tarjoaa seuraavia palveluita: kotisivut, hakukoneoptimointi, Google-mainonta, LinkedIn-mainonta, Facebook-mainonta, ohjelmallinen ostaminen, data ja analytiikka
  • Dagmar
    • Dagmar tarjoaa kattavasti ja laajamittaisesti eri digialan palveluita: Dagmar Drive (mm. asiakasymmärrys, data science, hakukoneoptimointi, markkinatutkimus, markkinoinnin automaatio, markkinoinnin teknologiat), Dagmar Media (mm. digitaalinen markkinointi, brändin rakentaminen, hakukonemarkkinointi) ja Dagmar Stories (mm. sisältömarkkinointi, sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi)
  • SEK
    • SEK tarjoaa digimainonnan palveluita mm: markkinointi ja konseptointi, design, markkinointikampanjat ja visuaalinen identiteetti
  • Toinen PHD
    • Toinen PHD tarjoaa mm. affiliate marketing, datan analysointi ja mallinnus, mobiilimarkkinointi, KPI:t ja seuranta työkalut, PPC, SEM&SEA, SEO, sosiaalinen media, sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi
  • Virta Media
    • Virta Media tarjoaa seuraavanlaisia digipalveluita mm: digistrategia, SEM ja SEO, sosiaalinen media, web-analytiikka, sisältömarkkinointi, tutkimuspalvelut ja mediastrategia ja -suunnittelu
  • Avidly
    • Avidly tarjoaa mm: markkinoinnin automaatio, digitaalinen markkinointi (mm. SEM ja SEO, some mainonta, KPI mittarit), sisältömarkkinointi ja verkkopalvelut
  • Accenture
    • Accenturen digipalveluiden tarjontaan kuuluvat mm: Konsultointi (mm. customer insights, technology consulting ja blockchain, Digital ja Technology)
  • Mediatoimisto Voitto
    • Mediatoimisto Voitto erilaisia digipalveluita kuten esimerkiksi: digimainonta, sivustotutkimukset, dataohjattu markkinointi ja koulutukset (mm. hakukonemarkkinointi, some, analytiikka ja tulosten mittaaminen)
  • Columbia Road
    • Columbia Road on erikoistunut growth hacking -palveluiden tarjoamiseen: full stack marketing (mm. SEM/SEO, marketing automation ja inbound marketing), digital commerce (mm. strategies & scenarios, technology roadmaps ja designing new sales channels) ja full stack development (mm. eCommerce platform development ja machine learning in digital sales / digital marketing)
  • Futurice
    • Futurice tarjoaa moninaisia digipalveluita mm. Develop new platforms, ecosystems, and business models, Create next gen. experiences with Machine Learning and Data Science ja Create next gen. experiences with Machine Learning and Data Science
  • Ainoa Resolution
    • Ainoa Resolution tarjoaa mm. online-mainonta, analytiikka, dynaaminen mainonta, sosiaalinen media, ohjelmallinen ostaminen, videomarkkinointi ja markkinoinnin automaatio
  • TBWA
    • TBWA tarjoaa mm: digimainonnan palveluita
  • Smile Audiovisual
    • Smile Audiovisual tarjoaa markkinointiviestinnän palveluita mm: videotuotanto ja 3D mallinnus ja -animaatiot
  • IPG Mediabrands
    • IPG tarjoaa mm: ohjelmallisen ostamisen palveluita
  • Avaus
    • Avaus tarjoaa seuraavanlaisia digipalveluita mm: technology & strategy, data & analytics ja projects & roadmaps
  • OMD Finland
    • OMD tarjoaa mm: mediatoimisto- ja digipalveluita
  • Advance B2B
    • Advance B2B on erikoistunut growth markkinointiin b2b yrityksille mm: inbound marketing, content marketing, brand marketing ja conversational marketing
  • Eficode
    • Eficode on erikoistunut mm: design-, UX research- ja software development palveluiden tarjontaan
  • Taloustutkimus
    • Taloustutkimus on täyden palvelun tutkimustalo, joka tarjoaa mm: asiakasymmärrys-, kuluttajaymmärrys- ja yhteiskuntaymmärys -tutkimuspalveluita
  • TNS Kantar
    • TNS Kantar on myös täyden palvelun tutkimustalo, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia markkinatutkimuspalveluita
  • Miltton
    • Miltton tarjoaa laajasti eri digipalveluita mm: digital strategy, digital design, content marketing ja growth marketing
  • IRO Research
    • IRO Research tarjoaa erilaisia tutkimuspalveluita mm: testaaminen, mittaaminen, asiakkaan datan analysointi, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tiedonkeruu
  • Webropol
    • Webropol tarjoaa online-kyselytyökalua
  • Imager
    • Imager on digimainostoimisto, jonka palveluntarjontaan kuuluvat mm: grafiikat, 3D animaatiot, verkkopalvelut ja www-sivustot, web kampanjat ja VR ratkaisut
  • KWD
    • KWD tarjoaa seuraavanlaisia digiratkaisuja mm: web design, s-postimarkkinointi, hakukoneoptimointi, verkkopalvelun suunnittelu, verkkopalveluiden graafinen suunnittelu, konversio-optimointi ja kampanjasivustot
  • Redland
    • Redland tuottaa seuraavanlaisia digitaalisia palveluita mm: käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu, verkkosivut- ja palvelut, verkkokaupat ja sovellukset
  • Solita
    • Solita tarjoaa kattavasti digitaalisen liiketoiminnan palveluita mm: digitaalisten palveluiden kehitys, analytiikka ja tiedolla johtaminen, verkkopalvelut- ja kaupat ja integraatioratkaisut
  • Digitalist
    • Digitalist tarjoaa mm: insight, design ja technology -palveluita

How can we help? Please get in touch, we are excited to hear from you!

Related Articles

Case Frosmo

Case Frosmo

Frosmo chose Henrico to be their digital business partner. Collaboration starts with new business sales and eCommerce stores consulting. “Our customers’ needs more and more eCommerce consulting & senior resources in growing their digital businesses. To strengthen...

Case K-Caara

Case K-Caara

“K-Caara´s customers needed to understand what the digital transformation opportunities and threats for their own businesses are. Henrico Digital helped our customers to understand what digital business trends are arising on a global scale, why customer experience...

Case Drop

Case Drop

“Drop.fi eCommerce store needed to find out how to attract new sales leads. We needed analysis, how our sales funnel works to bring online sales leads. With Henrico´s help, we got more insights on how for example our paid search advertising works and what web...