Miksi hyvä hakijakokemus on tärkeää rekrytoinnissa?

June 20, 2023

Hyvä hakijakokemus on tärkeää rekrytoinnissa useista syistä. Kun osaajia on yhä vaikeampi löytää tai saada kiinnostumaan uusista haasteista, hakijakokemuksella voi erottautua edukseen. Vanhoilla rekrytoinnin menetelmillä ja prosesseilla ei enää pitkälle pötkitä!

Miksi hyvän hakijakokemuksen tarjoaminen rekrytoinnissa on niin tärkeää?

Listasimme muutamia tärkeitä huomioita:

Hakijoiden houkutteleminen: Kilpailussa pätevistä hakijoista hyvä hakijakokemus voi erottaa yrityksen muista työnantajista. Positiivinen maine ja suositukset hakijoiden keskuudessa voivat houkutella enemmän lahjakkaita ihmisiä hakemaan avoimiin työpaikkoihin.

Työnantajakuvan vahvistaminen: Hyvä hakijakokemus auttaa rakentamaan ja vahvistamaan yrityksen työnantajabrändiä. Hakijoiden positiiviset kokemukset organisaatiosta voivat levitä ja houkutella potentiaalisia hakijoita tulevaisuudessa.

Hakijoiden sitouttaminen: Positiivinen hakijakokemus auttaa sitouttamaan hakijoita rekrytointiprosessin aikana. Selkeä ja säännöllinen viestintä, joka pitää hakijat ajan tasalla prosessin etenemisestä, osoittaa, että yritys arvostaa heidän panostaan. Tämä voi johtaa parempaan hakijoiden sitoutumiseen ja haluun jatkaa prosessia.

Rekrytoinnin tehokkuus: Hyvä hakijakokemus voi myös tehostaa rekrytointiprosessia. Selkeät ja informatiiviset työpaikkailmoitukset auttavat hakijoita ymmärtämään, sopiiko työ heille, mikä puolestaan vähentää epäsopivien hakemusten määrää. Sujuvat ja helppokäyttöiset hakemuskäytännöt tehostavat rekrytointia ja mikä tärkeintä – hakemisen on oltava todella vaivatonta! Siksi suorahaku eli headhunting on myös suosittua. Se tekee tehtävään ”hakemisen” hyvin helpoksi.

Maineen ja suosittelujen vaikutus: Hakijoiden negatiivinen kokemus voi aiheuttaa haitallista julkisuutta ja vahingoittaa yrityksen mainetta. Hakijat voivat myös jakaa kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa tai muissa foorumeissa, mikä voi vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden mielikuvaan yrityksestä. Toisaalta, positiivinen hakijakokemus voi johtaa suosituksiin ja positiivisen maineen levittämiseen, mikä puolestaan houkuttelee uusia hakijoita.

Kaiken kaikkiaan hyvä hakijakokemus on tärkeä osa menestyksekästä rekrytointiprosessia. Se auttaa houkuttelemaan ja sitouttamaan hakijoita, samalla kun se luo positiivista mainetta yritykselle. Investointi hyvään hakijakokemukseen voi tuoda pitkäaikaisia etuja, kuten pätevien ja motivoituneiden työntekijöiden löytämisen ja organisaation maineen parantamisen.

Henrico Digital mittaa hakija- ja kandidaattikokemusta kaikissa rekrytointiprojekteissaan. Hakijamme ja suorahaun kandidaattimme ovat arvostaneet eniten ammattitaitoamme ja avointa kommunikointiamme prosesseissa, ja antaneet meille arvosanan 4,6 / 5.

Kiinnostaako hakijakokemuksen mittaaminen? Tutustu maksuttomaan oppaaseen täällä!

Haluatko jutella kanssamme laadukkaasta rekrytoinnista ja siitä, miten voimme toteuttaa sen teille? Ota yhteyttä!

How can we help? Please get in touch, we are excited to hear from you!

Related Articles

eCommerce Manager – Lapland Hotels & Safaris

eCommerce Manager – Lapland Hotels & Safaris

Lapland Hotels & Safaris on perheomisteinen yritys, joka tarjoaa aitoja pohjoisen elämyksiä. Yritykseemme kuuluvat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris sekä viisi hiihtokeskusta ja lukuisia...

Kehityspäällikkö – Waltti Solutions Oy

Kehityspäällikkö – Waltti Solutions Oy

Waltti Solutions Oy on joukkoliikenteen asiantuntijaorganisaatio ja johtava joukkoliikenteen IT-ratkaisujen tuottaja Suomen kaupunkiseuduille. Olemme asiakkaillemme luotettava ja innovatiivinen kumppani IT-hankinnoissa ja palveluiden tuottamisessa. Palvelumme...

CIO (Tietohallintopäällikkö) – Dinolift

CIO (Tietohallintopäällikkö) – Dinolift

Haluatko olla rakentamassa digitaalista liiketoiminta- ja IT-strategiaa?Kiinnostaisiko sinua olla mukana suomalaisessa kasvuyrityksessä? Etsimme nyt kokenutta CIO:ta (Tietohallintopäällikköä) tuomaan oman panoksensa Dinoliftin kasvustrategiaan, jonka ytimessä on...