Osaajapula, osaajatase ja rekrytoinnin näkymät

lokakuu 5, 2022

Eilen 04.10.2022 järjestettiin Keskuskauppakamarin järjestyksessään ensimmäinen Suuri osaaja- ja rekrypäivä. Päivän aiheina käsiteltiin laajasti osaajapulaa ja mm. yrityksen osaajatasetta sekä teemoja työssä jaksamiseen, yhteisöllisyyteen ja kuinka se oikeastaan muodostuu.

Keskuskauppakamarin tuoreimman kyselyn mukaan jopa 70 prosenttia jäsenyrityksistä kamppailee osaajapulan kanssa ja näkee rekrytointitarpeen kasvavan. Lisäksi yli 50 prosenttia vastaajista kamppailee rekrytointihaasteiden kanssa lähitulevaisuudessa. Erityisesti ammatillisista osaajista on nyt suurin pula. Tulevaisuudennäkymien kannalta puolestaan ei puhuta vain yleisestä osaajapulasta sekä suomalaisen työikäisen väestön riittämättömyydestä, mutta myös yritysten kyvykkyydestä varautua tulevaisuuden tarpeisiin.

Lähde: Keskuskauppakamarin osaajakysely 09/2022

Työelämäprofessori ja pitkän uran tehnyt Reijo Karhinen avasi puheenvuorossaan osaajataseen käsitettä ja kuinka sen pitäisi olla osa yrityksen ydinprosesseja. Tukeva tase ja stabiili taloustilanne tai hyvä työnantajakuva eivät yksin riitä. Pitää pystyä näkemään tulevaisuuteen, olla kyvykkyyttä ottaa riskiä ja varautua tuleviin tarpeeseen. Kysymys kuuluikin, onko hyvämaineisen ja vakavaraisen yrityksen osaajatase kunnossa? Onko yrityksellä valmiuksia kouluttaa, panostaa ja rekrytoida osaajia tuleviin tarpeisiin? Nyt kysytään tulevaisuuden lukutaitoa ei yksin HR:ltä vaan liikkeenjohdolta.

Päivän aikana kuultiin monia mielenkiintoisia puheenvuoroja. Varman ylilääkäri Jan Schugk kertoi työkyvyn johtamisen muutoksista sekä datan roolista tulevaisuudessa ja dosentti, työelämän tutkija Arja Haapakorpi avasi työelämän muutoksia tutkimuksen valossa. Solitan henkilöstöjohtaja Outi Sivonen puolestaan kertoi yhteisöllisyyden muodostumisesta työpaikalla ja sen merkityksellisyydestä. Yhteisöllisyyttä ei ole pakollinen lähipäivä-policy vaan yhteisöllisyys muodostuu jokaisessa työyhteisössä eri tavoin ja jokaiselle eri tavalla. Tähän määrittely- ja suunnittelutyöhön kannattaa panostaa sekä osallistaa työntekijöitä.

Paneelikeskusteluissa käsiteltiin rekrytoinnin uusia tuulia ja muutoksia, joita työnantajat ovat kohdanneet ja kuinka niihin tulisi reagoida. Lisäksi keskusteluissa käytiin työn merkityksellisyyden, läpinäkyvyyden ja joustavuuden teemoja läpi. Joustavuutta korostavat niin työntekijät kuin työnantajatkin ja tätä korostivat myös päivän panelistit. Työelämä muuttuu jatkuvasti ja nyt vaaditaan uudistumiskyvykkyyttä sekä monenlaisia uusia työelämätaitoja. Myös työn luonne muuttuu monella alalla ja yhä useammat haluavat joustavuutta työhönsä erilaisin ratkaisuin: joustavin työsopimuksin, mikroyrittäjyyden, mahdollisesti etätyön tai vaikkapa lyhennetyn työajan kautta. Panelisteina toimivat Anu Ahokas StaffPointilta, Anni Hallila Frameryltä, Maria Hekkala HOK Elannolta, Tomi Salo Compass Groupilta, Arja Haapakorpi Tampereen yliopistolta ja Tomi Välimäki MPS:ltä.

Haluatko vaihtaa ajatuksia tai kuulla näistä teemoista lisää? Ota yhteyttä meihin, niin keskustellaan lisää!

Miten voimme auttaa?

Related Articles

Business Data Analyst – Veikkaus

Tuotamme peleillä iloa ja suojelemme sitä. Haluamme, että suomalaisten pelaaminen pysyy ilon puolella. Tässä työssä vastuullisuus ohjaa kaikkea toimintaamme. Haluamme olla pelialan edelläkävijä ja vastuullisen pelaajakokemuksen suunnannäyttäjä. Tiedolla johtaminen on...

Online Marketing & Development Specialist – Rinta-Joupin Autoliike

Rinta-Joupin Autoliike on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista, joka on tehnyt toiminut jo vuodesta 1953 lähtien. Meillä on 28 toimipistettä ja palvelemme asiakkaita Helsingistä Rovaniemelle. Valikoimastamme löytyy yli 4 000 ajoneuvoa ja myymme yli 30 000...

Development Manager, Customer Data and Insights – Viestimedia

Development Manager, Customer Data and Insights – Viestimedia

Haluatko kokea ja edistää media-alan digitransformaatiota? Kiinnostaisiko sinua työskentely tunnettujen ja luotettujen sanoma- ja aikakausilehtien parissa? Haemme nyt Viestimedian Tilausmyynti- ja asiakaskokemus -yksikköön kokenutta asiakasdatan ja analytiikan...