Digialan ammattilaisten rekrytointien 9 teesiä

June 9, 2020

Juuri tässä hetkessä on yrityksille tärkeää löytää oikeat digiliiketoiminnan osaajat, jotta koronan jälkeiseen aikaan digiliiketoiminnan mahdollisuudet onnistua ovat maksimaalisen hyvät. Teknologia ja automaatio mahdollistavat nykyään paljon, mutta edelleen on kuitenkin kyse ihmisistä ja heidän välisestä kanssakäymisestä.

Tässä omaan 10 vuoden kokemukseeni perustuvia oppeja, kun olen saanut olla perustamassa ketteriä digitiimejä, ja rekrytoinut useita digialan ammattilaisia isoihin suomalaisiin yrityksiin:

  1. Mieti tarkkaan minkälaista osaajaa tarvitset – hyvin mietitty työnkuva ja sisältö auttaa rekrytoinnissa
  2. Ota heti alussa mukaan oman yrityksen HR rekrytointiasiantuntija suunnittelemaan ja toteuttamaan rekrytointia – ammattilainen pystyy auttamaan paljon rekrytoinnin onnistumisessa
  3. Ole realistinen – moniosaajia on vaikea löytää, varsinkaan halvalla, ole siis valmis maksamaan hyvistä osaajista
  4. Keskity osaamiseen – älä titteleihin. Samalla työnimikkeellä työskennelleillä voi olla aivan eri osaamistausta / työkokemus keskenään
  5. Ole avoin ja rehellinen – älä liioittele tai ylilupaa mitään – se kostautuu myöhemmin. Mikään ei ole turhauttavampaa uudelle työntekijälle kuin huomata, etteivät lupaukset rekrytoinnin yhteydessä pitäneetkään paikkaansa
  6. Varmista, että rekrytointiprosessi on mahdollisimman tehokas ja nopea – parhailla osaajilla on aina muitakin ottajia, joten he eivät jää odottelemaan montaa kuukautta kestävän rekrytointiprosessin lopputulemaa
  7. Muista selkeä ja riittävä viestintä kandidaateille läpi rekrytointiprosessin – liian usein edelleen rekrytoiva yritys tai headhunter alisuoriutuvat tästä osuudesta
  8. Jos käytät rekrytointi- suorahakukumppania – käytä aikaa hyvän kumppanin löytämiseen. Laadukas ja ammattimainen rekrytointikumppani voi merkittävästi omalla ammattitaidollaan auttaa rekrytointiprosessin maaliin saamista ja onnistumista
  9. Muista, että rekrytointi on aina kahden kauppa – myös työnhakija tekee valintoja, ottaa riskejä ja hyppää tuntemattomaan – rekrytoivan yrityksen onkin oltava riittävän nöyrä hakiessaan joukkoihinsa uusia osaajia ja vakuutettava heidät hyvänä työnantajana ja mukavana työyhteisönä

Nyt on oikea hetki aloittaa uusien digiosaajien rekrytointi, jos tarvetta on osaajille heti kesälomien jälkeen. Kannattaakin aloittaa rekrytoinnin suunnittelu ja toteutus nyt heti.

Mielelläni autan siinä, ota rohkeasti yhteyttä: pyyhtiatomi@gmail.com / puh. 050 388 4106

How can we help? Please get in touch, we are excited to hear from you!

Related Articles

Case Frosmo

Case Frosmo

Frosmo chose Henrico to be their digital business partner. Collaboration starts with new business sales and eCommerce stores consulting. “Our customers’ needs more and more eCommerce consulting & senior resources in growing their digital businesses. To strengthen...

Case K-Caara

Case K-Caara

“K-Caara´s customers needed to understand what the digital transformation opportunities and threats for their own businesses are. Henrico Digital helped our customers to understand what digital business trends are arising on a global scale, why customer experience...

Case Drop

Case Drop

“Drop.fi eCommerce store needed to find out how to attract new sales leads. We needed analysis, how our sales funnel works to bring online sales leads. With Henrico´s help, we got more insights on how for example our paid search advertising works and what web...