Digiajan johtamisen askelmerkkejä koronan jälkeisessä maailmassa

June 15, 2020

Uudet kujeet – vai vanhat keinot edelleen? Yksi asia on kuitenkin digiajan johtamisessa varmaa: jatkuva muutos ja uudet mahdollisuudet. Teknologiset ratkaisut kehittyvät, uusia liiketoimintamalleja syntyy, kasvava asiakasymmärrys ja tiedon hyödyntäminen auttavat liiketoiminnan kehittämisessä.

Tässä muutamia asioista, joihin kannattaa digiajan johtamisessa mielestäni panostaa:

1 Digiajan ammatit ja työkalut haltuun

Digiajan eri työnkuvat ja tehtävät kehittyvät kovaa vauhtia. Digiajan johtajan on hyvä ymmärtää, minkälaisia asiantuntijoita tarvitaan menestykkään liiketoiminnan vetämisessä, sekä minkälaisia nämä ammatit ovat työn sisällöiltään, ja millaisia työkaluja he tarvitsevat onnistuakseen omassa työssään.

2 Juridiikka – vastuullisuus vetoaa

Markkinoijat tekevät selainkäyttöön perustuvaa kohdennettua verkkomainontaa, johon olennaisesti liittyy käyttäjän yksityisyyden suoja. Lisäksi keino valikoimassa on sosiaalisen median eri kanavia, joihin tietosuoja ja tekijänoikeudet keskeisesti liittyvät.

EU:n suunnalta on tullut (GDPR) ja on tulossa (ePrivacy) uusia lakeja ja ohjeita. Onkin tärkeää varmistaa itse tai osaavan kumppanin kanssa, että uusin digiajan juridiikka on hallussa.

3 Monikanavaisuus – ei offline tai online vaan nonline

Kanavien määrä ja pirstaloituminen jatkuvat edelleen. Netflix, YouTube, Yle Areena, Katsomo, Ruutu ja monet muut palvelut pyörivät kotisohvalta ja tutulta näytöltä. Hakukoneet ovat edelleen tärkeässä roolissa asiakkaan ostopolussa, löydettävyydessä ja verkko-ostamisessa.

Verkkokaupat ja kivijalkakaupat sulautuvat yhä enemmän yhteen monikanavaiseksi asiakaskokemuksen takaajaksi. Asiakas ei kuitenkaan ajattele online tai offline, heille kaikki kanavat ovat nonline.

Tulee ymmärtää paremmin monikanavaisuutta ja sitä, miten kanavien eri variaatioilla voidaan asiakasta parhaiten palvella.

4 Teknologia – you cannot leave home without it

Digitaalinen murros on totta jo monella toimialalla (mm. matkailu, rahapelit, pankkiala) ja se luo myös paljon uusia mahdollisuuksia toimialoille, jotka ovat keskellä digitaalista murrosta (mm. autoala ja kaupan ala).

Digitaaliset teknologiat kehittyvät ja tuovat uusia mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa.

Hyvä perusymmärrys digiteknologioista ja niiden suomista mahdollisuuksista on elinehto pärjätäkseen alati kehittyvässä digiajan liiketoiminnassa.

5 Asiakkaan ymmärtäminen ja tiedolla johtaminen – asiakaslähtöisyys sanoista teoiksi

Big datan sijaan pitäisi puhua enemmän relevantista ja validista tiedosta. Pitää varmistaa mitkä tietolähteet ovat oman liiketoiminnan tavoitteiden kannalta tärkeimpiä ja varmistaa, että nämä tiedot ovat oikein.

Tärkeää on myös varmistaa, että raporttien tarjoama data ja tieto johtavat tekemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tietoa pitää pystyä tulkitsemaan, analysoimaan ja hyödyntämään asiakkaille tarjottavien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.

6 Pelirohkeus – rohkeita peliliikkeitä

Pelirohkeus tulee useimmiten vastaan, kun puhutaan joukkueurheilusta. Mitä pelirohkeus sitten oikein on? Se on uskallusta kokeilla ja testata – ja myös epäonnistua. Pelirohkeus on luottamista omiin kykyihin ja muiden arvostamista.

Ota yhteyttä – kuuntelen tarpeitanne, ja tavoitteitanne, ja autan teitä onnistumaan niissä. Tomi Pyyhtiä, Founder & CEO, Henrico publications & consulting, puh. 050 388 4106, pyyhtiatomi@gmail.com

How can we help? Please get in touch, we are excited to hear from you!

Related Articles

Case Frosmo

Case Frosmo

Frosmo chose Henrico to be their digital business partner. Collaboration starts with new business sales and eCommerce stores consulting. “Our customers’ needs more and more eCommerce consulting & senior resources in growing their digital businesses. To strengthen...

Case K-Caara

Case K-Caara

“K-Caara´s customers needed to understand what the digital transformation opportunities and threats for their own businesses are. Henrico Digital helped our customers to understand what digital business trends are arising on a global scale, why customer experience...

Case Drop

Case Drop

“Drop.fi eCommerce store needed to find out how to attract new sales leads. We needed analysis, how our sales funnel works to bring online sales leads. With Henrico´s help, we got more insights on how for example our paid search advertising works and what web...