Digiajan johtamisen askelmerkkejä koronan jälkeisessä maailmassa

June 15, 2020

Uudet kujeet – vai vanhat keinot edelleen? Yksi asia on kuitenkin digiajan johtamisessa varmaa: jatkuva muutos ja uudet mahdollisuudet. Teknologiset ratkaisut kehittyvät, uusia liiketoimintamalleja syntyy, kasvava asiakasymmärrys ja tiedon hyödyntäminen auttavat liiketoiminnan kehittämisessä.

Tässä muutamia asioista, joihin kannattaa digiajan johtamisessa mielestäni panostaa:

1 Digiajan ammatit ja työkalut haltuun

Digiajan eri työnkuvat ja tehtävät kehittyvät kovaa vauhtia. Digiajan johtajan on hyvä ymmärtää, minkälaisia asiantuntijoita tarvitaan menestykkään liiketoiminnan vetämisessä, sekä minkälaisia nämä ammatit ovat työn sisällöiltään, ja millaisia työkaluja he tarvitsevat onnistuakseen omassa työssään.

2 Juridiikka – vastuullisuus vetoaa

Markkinoijat tekevät selainkäyttöön perustuvaa kohdennettua verkkomainontaa, johon olennaisesti liittyy käyttäjän yksityisyyden suoja. Lisäksi keino valikoimassa on sosiaalisen median eri kanavia, joihin tietosuoja ja tekijänoikeudet keskeisesti liittyvät.

EU:n suunnalta on tullut (GDPR) ja on tulossa (ePrivacy) uusia lakeja ja ohjeita. Onkin tärkeää varmistaa itse tai osaavan kumppanin kanssa, että uusin digiajan juridiikka on hallussa.

3 Monikanavaisuus – ei offline tai online vaan nonline

Kanavien määrä ja pirstaloituminen jatkuvat edelleen. Netflix, YouTube, Yle Areena, Katsomo, Ruutu ja monet muut palvelut pyörivät kotisohvalta ja tutulta näytöltä. Hakukoneet ovat edelleen tärkeässä roolissa asiakkaan ostopolussa, löydettävyydessä ja verkko-ostamisessa.

Verkkokaupat ja kivijalkakaupat sulautuvat yhä enemmän yhteen monikanavaiseksi asiakaskokemuksen takaajaksi. Asiakas ei kuitenkaan ajattele online tai offline, heille kaikki kanavat ovat nonline.

Tulee ymmärtää paremmin monikanavaisuutta ja sitä, miten kanavien eri variaatioilla voidaan asiakasta parhaiten palvella.

4 Teknologia – you cannot leave home without it

Digitaalinen murros on totta jo monella toimialalla (mm. matkailu, rahapelit, pankkiala) ja se luo myös paljon uusia mahdollisuuksia toimialoille, jotka ovat keskellä digitaalista murrosta (mm. autoala ja kaupan ala).

Digitaaliset teknologiat kehittyvät ja tuovat uusia mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa.

Hyvä perusymmärrys digiteknologioista ja niiden suomista mahdollisuuksista on elinehto pärjätäkseen alati kehittyvässä digiajan liiketoiminnassa.

5 Asiakkaan ymmärtäminen ja tiedolla johtaminen – asiakaslähtöisyys sanoista teoiksi

Big datan sijaan pitäisi puhua enemmän relevantista ja validista tiedosta. Pitää varmistaa mitkä tietolähteet ovat oman liiketoiminnan tavoitteiden kannalta tärkeimpiä ja varmistaa, että nämä tiedot ovat oikein.

Tärkeää on myös varmistaa, että raporttien tarjoama data ja tieto johtavat tekemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tietoa pitää pystyä tulkitsemaan, analysoimaan ja hyödyntämään asiakkaille tarjottavien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.

6 Pelirohkeus – rohkeita peliliikkeitä

Pelirohkeus tulee useimmiten vastaan, kun puhutaan joukkueurheilusta. Mitä pelirohkeus sitten oikein on? Se on uskallusta kokeilla ja testata – ja myös epäonnistua. Pelirohkeus on luottamista omiin kykyihin ja muiden arvostamista.

Ota yhteyttä – kuuntelen tarpeitanne, ja tavoitteitanne, ja autan teitä onnistumaan niissä. Tomi Pyyhtiä, Founder & CEO, Henrico publications & consulting, puh. 050 388 4106, pyyhtiatomi@gmail.com

Miten voimme auttaa?

Related Articles

Business Data Analyst – Veikkaus

Tuotamme peleillä iloa ja suojelemme sitä. Haluamme, että suomalaisten pelaaminen pysyy ilon puolella. Tässä työssä vastuullisuus ohjaa kaikkea toimintaamme. Haluamme olla pelialan edelläkävijä ja vastuullisen pelaajakokemuksen suunnannäyttäjä. Tiedolla johtaminen on...

Online Marketing & Development Specialist – Rinta-Joupin Autoliike

Rinta-Joupin Autoliike on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista, joka on tehnyt toiminut jo vuodesta 1953 lähtien. Meillä on 28 toimipistettä ja palvelemme asiakkaita Helsingistä Rovaniemelle. Valikoimastamme löytyy yli 4 000 ajoneuvoa ja myymme yli 30 000...

Development Manager, Customer Data and Insights – Viestimedia

Development Manager, Customer Data and Insights – Viestimedia

Haluatko kokea ja edistää media-alan digitransformaatiota? Kiinnostaisiko sinua työskentely tunnettujen ja luotettujen sanoma- ja aikakausilehtien parissa? Haemme nyt Viestimedian Tilausmyynti- ja asiakaskokemus -yksikköön kokenutta asiakasdatan ja analytiikan...