Categories
Yleinen

Case: B2C DNVB verkkokauppa – Casper.com

Vaikka Amazon jatkaa kasvuaan useassa maassa, ei verkkokauppaa yksi yritys tule voittamaan. Amazonia vastaan voivat paikalliset toimijat pärjätä mm. todella kovalla erikoistumisella >> Niin sanonut Digital Native, Vertically Integrated ja Direct to Consumer -verkkokauppabrändit ottavat koko arvoketjun haltuun yhdistääkseen alhaisen hinnan vahvaan asiakasuskollisuuteen.

Tällaiset toimijat pysyvät kilpailukykyisinä isoja online-jättejä kuten Amazonia vastaan leikkaamalla väliportaat pois ja myymällä itse suoraan verkossa kuluttajille tuotteitansa. Yhtiöt keskittyvät hyvin tiukasti tavoittelemaan vain tietynlaisia pienempiä kohderyhmiä ja -kuluttajia erityisesti sosiaalisen median kanavien kautta.

Internet Retailerin mukaan vain omissa verkkokaupoissaan myyvät online-brändit kasvavat melkein kolme kertaa nopeammin kuin keskimääräiset verkkokaupat.

Tällainen yksi hyvä esimerkki on amerikkalainen Casper.com verkkokauppa: Viiden ystävän perustama verkkokauppa myi yli 100 miljoonaa sängyn patjaa vain 18 kuukaudessa. Heidän menestyksensä ydin oli keskittyminen sängyn patjojen myynnin digitaaliseen disruptoimiseen käyttämällä mm. ammattimaista designiä ja sosiaalisia verkostoja online-myynnissä.

Sängyn patjojen markkinan koko on amerikassa noin 15 Miljardin dollarin vuosittainen toimiala. Perinteisesti patjojen ostaminen on hankalaa, sillä vaihtoehtoja on todella paljon, joka tekee vertailusta hankalaa. Lisäksi patjojen myynti perustuu pitkälti myyntiprovisioihin, jonka takia kivijalkaliikkeiden myyjät mielellään myyvät kalliimpia patjoja asiakkaillensa.

Casperin perustajat päättivät disruptoida sängyn patjojen myynnin. Sen sijaan, että he myisivät tuhansia eri patjamalleja, he aloittivat liiketoimintansa myymällä vain yhtä mallia. Nykyään mallistoon kuuluu muutama muukin patjamalli. Casper keskitti kaiken myyntinsä verkkoon, jolloin leikkaamalla välikädet ja kalliit kivijalkamyymälä -kustannukset he pystyivät pitämään tuotteidensa hinnat matalammalla, kuin kilpailijansa.

He keskittyivät myös maksimaalisen asiakaskokemuksen tuottamiseen haastattelemalla kohderyhmät ja asiakaspotentiaalit. Verkkosivuillansa he käyttivät maksimaalisesti web- ja asiakasdataa oppiakseen asiakkaiden tarpeista ja -kokemuksesta.

Casper optimoi myös toimitus- ja logistiikkaketjuaan kustannustehokkaasti. Heidän patjansa pakataan todella pieniin laatikoihin, jolloin ne sopivat helposti pienen auton tai jopa moottoripyörän takaosaan.

Casper käyttää paljon rahaa myös digitaaliseen markkinointiin. Fortunen arvion mukaan heidän vuosittainen markkinointibudjettinsa on noin 80 miljoonaa dollaria. Markkinointitiimin koko on 25 henkilöä, ja pääkanavat heidän taktiselle digimarkkinoinnillensa ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Suuri osa markkinointibudjetista menee myös hakusanamainontaan ja hakukoneoptimointiin.

Casper.com on yksi hyvä esimerkki mitä voidaan oppia pelirohkeasta ja ketterästä verkkokauppaliiketoiminnan skaalaamisesta.

Me Henrico Digitalilla olemme myös pelirohkeita ja ketteriä senior digiliiketoimminnan konsultteja. Ota yhteyttä, jos yrityksesi verkkokauppaliiketoiminta tarvitsee nopean kasvun apua – autamme mielellämme: Tomi Pyyhtiä, Founder & CEO, Henrico Digital, puh, 050 388 4106, s-posti: tomi.pyyhtia@henrico.digital

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.